IB Diploma Programme este un program bine structurat din punct de vedere academic, care pregătește elevii cu vârstele cuprinse între 16 și 19 ani pentru un parcurs universitar de succes și o viață cât mai echilibrată. A fost conceput pentru a se asigura de bunăstarea emoțională, fizică, intelectuală și socială a elevilor.
Elevii DP sunt instruiți de profesorii lor coordonatori în a-și fructifica acele valori și abilități necesare unui parcurs academic de mare succes și unei vieți personale cât mai echilibrate. Așadar, există șase principii pedagogice esențiale care stau la baza tuturor programelor IB.
În procesul de învățare, elevii dezvoltă o serie de abilități esențiale care includ: o bună gestionare a propriilor emoții și a comportamentului, abilități care permit elevului să-și monitorizeze propria eficiență în procesul de învățare și abilități care îi permit să proceseze eficient informațiile.
Cursanții DP trebuie să aleagă câte un curs din fiecare dintre cele
cinci grupuri de subiecte care le îmbogățesc nivelul de cunoștințe
în limbă și literatură, în studiul demografic și al sociologiei, în științe
și în matematică. Elevii trebuie, de asemenea, să aleagă fie un curs
de arte din grupul de arte, fie un al doilea curs, ce face parte din
unul dintre celelalte grupe de subiecte.
Elevii pot studia și susține examene în engleză, franceză sau spaniolă.
Două cursuri sunt clasificate ca fiind interdisciplinare, ceea ce înseamnă
că satisfac cerințele mai multor grupe de subiecte.
Pe lângă studiul disciplinar și interdisciplinar, DP are la bază trei elemente
care extind experiența educațională a elevilor până într-acolo unde ei înșiși sunt
îndemnați la a-și pune în aplicare abilitățile și cunoștințele dobândite.
Prin intermediul Eseului Extins (EE), elevii se lansează într-o cercetare independentă asupra unui studiu aprofundat pe baza unei întrebări referitoare la unul dintre subiectele pe care le studiază. Opțiunea EE a studiilor permite elevilor să se concentreze pe un subiect de importanță globală, pe care îl examinează prin prisma a cel puțin două subiecte DP.
Teoria Cunoașterii (Theory of Knowledge - TOK) dezvoltă o abordare coerentă a procesului de învățare, rezultatul fiind o unificare a disciplinelor academice. În acest curs având la bază gândirea critică, elevii cercetează însăși natura cunoașterii, pe care ajung să o înțeleagă la un nivel mult mai profund în evoluția omului.
Creativitate, activitate, serviciu (CAS) ajută elevii în a-și dezvolta propria
identitate în conformitate cu principiile misiunii IB și a profilului elevului IB.
CAS permite elevilor să se perfecționeze atât în dezvoltarea personală, cât
și cea interpersonală, oferindu-le oportunități de autodeterminare și colaborare,
ceea ce le va produce un sentiment al desăvârșirii și al satisfacției
pentru o muncă bine realizată.
Elevii susțin, la sfârșitul programului DP, examene scrise care sunt
trimise spre corectare examinatorilor externi DP și, totodată, are loc
o serie de evaluări la nivel de școală, care sunt trimise spre corectare
tot unor examinatori externi. Notele acordate pentru fiecare curs
variază de la 1 (cea mai mică) la 7 (cea mai mare).
Diploma se acordă elevilor care obțin cel puțin 24 de puncte, depășesc
pragul minim de performanță pe întreg programul DP și au participat
activ la cerințele CAS. Cel mai mare punctaj pe care un elev DP îl poate
obține este de 45 de puncte.
Evaluarea se bazează pe niște criterii specifice, performanța elevilor
fiind măsurată, mai degrabă, în funcție de scopurile și obiectivele
curriculum-ului fiecărei discipline în parte, decât printr-o raportare
la performanța altor elevi care susțin aceleași examene.