IB Diploma Programme este un program de educație echilibrat și competitiv din punct de vedere academic, cu examene finale, care pregătește elevii cu vârste între 16 și 19 ani pentru a avea succes la universitate și mai departe în viață. A fost conceput pentru a aborda bunăstarea intelectuală, socială, emoțională și fizică a elevilor.
Elevii Diploma Programme sunt instruiți de profesori care îi ajută în mod explicit să învețe cum să își dezvolte atitudinile și abilitățile de care au nevoie atât pentru succesul academic, cât și personal.
Există șase principii pedagogice cheie care stau la baza tuturor programelor IB.
Această arie dezvoltă abilități esențiale care includ abilități de comportament și management emoțional, abilități care permit elevului să-și monitorizeze propria eficiență în procesul de învățare și abilități care îi permit să proceseze eficient informațiile (denumite adesea „abilități de studiu” într-un mediu școlar).
Cursanții DP trebuie să aleagă câte un curs din fiecare dintre cele cinci
grupuri de subiecte care oferă o gamă largă de cunoștințe și înțelegere
în limbă și literatură, indivizi și societăți, științe și matematică. În plus,
elevii trebuie, de asemenea, să aleagă fie un curs de arte din grupul de
arte, fie un al doilea curs din unul dintre celelalte grupe de subiecte.
Elevii pot studia și susține examene în engleză, franceză sau spaniolă.
Două cursuri sunt clasificate ca fiind interdisciplinare, ceea ce înseamnă
că satisfac cerințele mai multor grupe de subiecte.
Pe lângă studiul disciplinar și interdisciplinar, DP prezintă trei elemente de
bază care lărgesc experiența educațională a elevilor și îi provoacă să își aplice
cunoștințele și abilitățile.
Eseul extins (EE) solicită elevilor să se implice în cercetare independentă printr-un studiu aprofundat al unei întrebări referitoare la unul dintre subiectele pe care le studiază. Opțiunea EE a studiilor globale permite elevilor să se concentreze pe un subiect de importanță globală, pe care îl examinează prin prisma a cel puțin două subiecte DP.
Teoria cunoașterii (TOK) dezvoltă o abordare coerentă a învățării care unifică disciplinele academice. În acest curs despre gândirea critică, elevii cercetează însăși natura cunoașterii și își aprofundează înțelegerea asupra cunoașterii ca element esențial al umanității.
Creativitate, activitate, serviciu (CAS) ajută elevii să-și dezvolte propria
identitate în conformitate cu principiile etice încorporate în declarația de
misiune IB și în profilul elevului IB. CAS completează un program
academic competitiv într-un mod holistic, oferind oportunități de
autodeterminare, colaborare, realizare și distracție.
Elevii susțin examene scrise la sfârșitul programului, care sunt notate de
examinatori externi IB și, de asemenea, susțin evaluări în școală, care sunt
trimise examinatorilor externi. Notele acordate pentru fiecare curs variază
de la 1 (cel mai mic) la 7 (cel mai mare).
Diploma se acordă elevilor care obțin cel puțin 24 de puncte, depășesc
pragul minim de performanță pe întregul program și au participat activ
la cerințele CAS. Cel mai mare punctaj pe care un elev DP îl poate obține este de 45 de puncte.
Evaluarea este legată de criterii, ceea ce înseamnă că performanța elevilor
este măsurată pe baza unor criterii de evaluare specificate, bazate mai
degrabă pe scopurile și obiectivele curriculum-ului fiecărei discipline, decât
pe performanța altor elevi care susțin aceleași examene.