PYP este conceput pentru elevii cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani.
Se axează pe a-i cultiva copilului acea nevoie permanentă de a cunoaște
și de a înțelege, atât pe perioada desfășurării orelor de curs, cât și în
afara acestora. Este un cadru ghidat de șase teme transdisciplinare de
importanță globală, explorate folosind cunoștințe și abilități derivate
din șase domenii diferite, precum și abilități transdisciplinare, care pun
un accent puternic pe cercetare.
Aceste teme transdisciplinare ajută profesorii să dezvolte un program de cercetare și investigare asupra ideilor importante identificate de Mark Twain IS, aspect care necesită un nivel ridicat de implicare din partea elevilor. Aceste anchete sunt substanțiale, aprofundate și se desfășoară, în general, pe perioada câtorva săptămâni.
Fiindcă aceste teme se află în strânsă legătură cu mediul din afara școlii, elevii le înțeleg semnificația
În ultimul an al programului PYP, elevii dezvoltă un proiect transdisciplinar
de cercetare în grup, în care le este cerut să investigheze, să identifice și,
bineînțeles, să ofere soluții practice în fața unor situații sau
provocări care țin de lumea noastră.