PYP este conceput pentru elevii cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani. Se
concentrează pe dezvoltarea copilului ca explorator, atât în clasă, cât și
în lumea exterioară. Este un cadru ghidat de șase teme transdisciplinare
de importanță globală, explorate folosind cunoștințe și abilități derivate
din șase domenii diferite, precum și abilități transdisciplinare, punând
accent puternic pe cercetare.
Aceste teme transdisciplinare ajută profesorii să dezvolte un program de cercetare-investigare asupra ideilor importante identificate de Mark Twain IS și care necesită un nivel ridicat de implicare din partea elevilor. Aceste anchete sunt substanțiale, aprofundate și durează de obicei câteva săptămâni.
Deoarece aceste teme au legătură cu mediul din afara școlii, elevii le consideră relevante și le percep într-un mod captivant și competitiv.
În ultimul an al programului, elevii parcurg un proces de anchetă colaborativ,
transdisciplinar, care îi implică în identificarea, investigarea și găsirea de
soluții la chestiuni sau probleme din viața reală.